Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

04 November 2010

Key

Fullkomligt slukar Anneli Jordahls Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet). Fast så här i mitten av boken börjar Ellen Keys hjärtesorg, över att hennes käre Urban vägrar lämna sin fru, bli så tung att det sätter sig som en klump i min mage. Åh, hon lägger sig för att dö i sin säng. I fem dagar orkar hon, sedan stiger hon upp och går till skolan för att undervisa igen. Fortsätter som vanligt men med ett ännu större sår inom sig.

Jag gillar inte Urban. Han är en tönt. Och jag blir arg på Ellen Key som låter honom styra hela hennes liv. Usch. Om hon ändå skulle bestämma sig för att gå ut och hitta sig en annan man. Men Urban är uppenbarligen hennes Mr Big.

Boken måste vara utläst innan min födelsedagsfest i morgon, om jag ska kunna gå vidare med mitt liv.

Tchin Tchin - Richard Anthony

2 comments:

Karin said...

Du verkar ha det riktigt jobbigt där i din nya kämppä.

Anna said...

Ja, verkligen. Slukar böcker och fixar fester. Yey.