Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

24 May 2009

En kvinna, en röst

Tänk dig att du läser rubriken ovan i EU:s valrättsakt.

Både min bror och min mamma har fått röstsedlar från två länder dvs. ett från Sverige och ett från Finland. Vi har undrat hur det kommer sig att det är så dålig koll på vem som har två hemländer. På Ekot idag uppmärksammades missen och en kvinna på valmyndigheten i Sverige konstaterade kallt att detta inte har gått att kontrollera trots att det i EU:s valrättsakt står "en man, en röst".

En man, en röst.

Vi lever uppenbarligen kvar i antikens Grekland i vissa avseenden. Visst, vi får rösta idag men min tro är att den orättvisa maktordningen upprätthålls i språket. För att komma vidare kan vi inte hålla fast vid sådana orättvisa formuleringar.

En person, en röst. Hur svårt kan det vara?

No comments: