Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

25 May 2009

Men gumman, pengar är väl inte allt här i världen?

För att spinna vidare på jämställdhetsdiskussionen vill jag tipsa om Utbildningsradions program Genusmaskineriet. Kolla till exempel på Värderad lika? . En frustrerande historia.

Vet inte om jag ska vara glad eller inte över att jag valt ett yrksområde där det jobbar betydligt fler kvinnor än män. Å ena sidan innebär det att risken är lägre för att bli utsatt för direkt diskriminering i form av att tjäna mindre än män som utför samma arbetsuppgifter som jag på samma arbetsplats. Å andra sidan har yrket låg status i samhället. Trots att vi har framtidens barn i våra händer tjänar vi mindre än vad de flesta ekonomer och ingenjörer gör.

No comments: