Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

25 August 2010

Att ofrivilligt höra röster

Ikväll ringde en inspelad röst från mitt elbolag upp mig och förvarnade om att någon från företaget kommer att ringa inom några dagar. I vilket ärende de vill kontakta mig är det ingen som vet eftersom jag inte hann sätta armen i rätt läge för att lyckas pricka in täckningen i min lägenhet. Det rasslade i luren och jag ropade hallå många gånger innan jag förstod att det inte var en riktig person i andra ändan. Det var bara en röst. Rösten sa en adress som jag kan mejla till för att meddela om jag inte vill bli uppringd. Den uppfattade jag dessvärre inte på grund av att samtalet i sig förvirrade mig.

Det är en sak om man kan välja själv att tala med robotar när man beställer tågbiljetter exempelvis, det kan vara underhållande att höra när den missförstår mellan vilka stationer man vill åka, men att robotar ringer och börjar prata oväsentligheter är inte bra.

Lite jazz på det här.

People - Chico Hamilton

2 comments:

Karin said...

Uh. Förvirrande. Jag gillar inte ens när riktiga människor ringer mig och jag inte förstår vad de vill.

Anna said...

Nej fy sjutton. Det ringde en riktig människa igår också. Företaget som har fått mig att välja mitt telefonabonnemang undrade om jag var nöjd. Jag sa "Nej, jag har ingen täckning i min lägenhet. Kan du fixa det eller?" Då skrattade han och var uppenbarligen mycket underhållen av mitt problem. "Men varför ringer du då?", frågade jag. "Neej, jag ville bara kolla om du var nöjd och så, men då förstår jag att du inte är det tjejen hahaha. Hoppas du får ordning på det där." Eh, okej. Men han var liksom charmig och förvirrande på samma gång, så jag kunde inte bli arg.