Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

19 August 2010

Dagens nyheter

Studio ett var så intressant idag att jag inte lyckades ta mig till tvättstugan för att flytta tvätten till torktumlaren i tid. Det var partidebatt, den var i och för sig aningen trist, sedan diskuterades det hur romer forslas med flyg till Rumänien ur europeiska länder och huruvida det är okej eller ej att fläka ut sina barn på bloggar.

Och genom Facebook hittade jag en ledare som går på min linje vad gäller det här med boende. Men så var det det här med individ och struktur. Ibland är det svårt att inte låta bli att prioritera sig själv framom massan. Hittills är jag dock oerhört tacksam över att slippa köpa lägenhet och att jag i stället får lyxa med en hyresrätt i Fredhäll. Om allt går i lås.

Under artikeln finns en dystopisk kommentar och återigen önskar jag att jag visste så mycket om ekonomi att jag kunde kommentera hur trovärdig den är. Har fullt upp med att lära mig min egen privatekonomi och gör därför bäst i att vänta med att koppla den samman med högre nivåer, än vad jag redan är tvungen till.

Smart drag av Johannes Forssberg att inte hoppa på spekulationståget. Om två år kommer bostäderna i storstadsområderna sjunkit med 65 % och i övriga landet med 50 % i pris. Då kommer banken kräva att att mellanskillnaden mellan det nya mycket lägre värdet och lånets värde omgående återbetalas. Vi går nu in i depression 2.0, även kallad dubbeldipp på samma sätt som 1933 och som varade i 6 år till 1939 då WW II utbröt.

No comments: