Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

09 August 2010

Tonåringar som ger komplimanger och en positiv mamma

Kom gående genom Gröndal längs med sjön Trekanten i kväll efter att ha inlett höstterminen på ett mycket imponerande vis, först arbetsdag och sedan powerpilates. Två tonåringar satt med en hund i gröngräset och rätt som det var ropade den ena "fett snygga dojjor". Det var bara jag där, så det vara alltså till mig komplimangen var riktad. Problemet var att tonfallet gjorde att utropet var svårtolkat. Typiskt tonårsaktigt, lite nedlåtande. Hade bättre förstått om hon ropat att de var fett fula, men hon sa helt säkert snygga. Jag log. Lite snabbt och ville inte verka för exalterad.

Sedan ringde mamma och sa "du, om du skulle köpa en lägenhet så skulle Gustaf kunna bo där ett år med dig, så sparar du lite första året". Jo tack, om det var så fantastiskt enkelt att köpa en lägenhet till ett vettigt pris i den här stan. Nej, ska bror min bo hos mig bli det att snällt sova på soffan i min hyresrätt och febrilt leta sig en egen bostad på blocket. Så jobbar vi i Stockholm.

1 comment:

Matto said...

Var det dina Airs som hon kommenterade? :)