Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

30 August 2010

För känsliga tittare och spexiga elever

Vill varna för Vetenskapens värld på SVT. I dag dök det upp svarta hål och nästa vecka får man se små äckliga kvalsterliknande kryp som finns på vår mat. Fruktansvärt. Det är sådant man inte behöver veta något om.

Men annars var det coolt att se hur radiovågor faktiskt ser ut. Det är fascinerande att de finns runt oss ständigt och att Heinrich Hertz som bevisade att de fanns påstod att de var totalt värdelösa. Ingenting att ha. Så otroligt fel han hade.

För övrigt vikarierar jag fram till sportlovet i en spexig musikklass. De gör sådana där saker som att de sjunger dikter med inlevelse eller lägger till ljudeffekter när en klasskompis läser upp en dikt. Sedan applåderar de så hårt de kan och gärna lite för länge. Det är händelserika lektioner kan jag säga. Det är lätt att ha roligt men också att bli lite trött.

Berg-Kristis polka - Jan Johansson & George Riedel

2 comments:

Karin said...

Kvalstrena går bort. Fy attans. Skriv inget mer om dem är du snäll. Din musikklass låter som något jag skulle gilla. Skriv hellre om dem än kvalstren!

Anna said...

Inget mer om dem. Lovar. Du skulle helt klart gillar musikeleverna. Jag ska planera ett långt moment där de får möjlighet att använda sina kreativa förmågor. Måste tänka till ordentligt så att det blir riktigt bra.