Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

25 May 2011

Att höra sin röst

Combo och jag pratade igår om våndan av att höra sin egen röst. Jag hade hört min då jag lyssnade på delar ur ett seminarium i min undervisning. Lite trött kommenterade jag något som sagts och ställde sedan en följdfråga för att få elever att tydliggöra eller fördjupa. I mitt huvud lät jag betydligt mer engagerad på rösten. Combo hade gjort en liknande iakttagelse vid genomlyssningen av sina telefonintervjuer. Dessutom konstaterade han: "Det går ju inte snabbt". Och nej. Jag vet få som kan gå och tala så långsamt som Combo kan. Men det är också därför jag alltid tyr mig till honom då jag är som mest stressad. Han är en bra förebild då.

No comments: