Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

02 May 2011

Lönen och lärarna

Inte följa debatten om skolan, inte följa debatten om skolan, inte följa debatten om skolan. Så ekar det i mitt huvud. Allvarligt talat. Debatten om skolan i Sverige är bland det mest destruktiva jag satt på samhällsnivå i det här landet. Anledningen till att jag behöver pausa från diskussionen är för att jag annars inte orkar jobba mig in i mål det här läsåret.

Ändå tittade på mötet mellan SKL och Lärarnas Riksförbund i Agenda igår. Det finns mycket att säga om det men i skrivande stund minns jag nästan mest hur en före detta lärare menade att skolan går miste om de bästa lärarna pga att lönen är för låg. Den tankegången stör mig otroligt mycket. Han har fel. Vi är en massa otroligt intelligenta och välutbildade lärare ute på fältet som jobbar häcken av oss som bäst. För att få rätt folk till skolan behöver inte lönen höjas. Den behöver höjas för att vårt jobb är värt mer pengar. Vi är välutbildade och har valt ett av de viktigaste jobben i världen. Därför ska lönen höjas.

Sluta hacka på lärarna. Jag. Orkar. Inte. Mer.

No comments: