Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

19 May 2011

Upp till ytan

Uppenbarligen har lillebrorskomplexet och missunnsamheten som jag känt av i Finland gentemot Sverige kommit upp till ytan på riktigt efter Lejonens guldvinst. Det fina är ett många tar avstånd men som då också tyvärr känner att de skäms för att vara finländare i dessa dagar. En kommentar till en artikel i Husis ger uttryck för det. Jag känner igen det hon skriver och har många gånger förundrats över att många i Finland ofta hoppas på att Sverige ska förlora för att "de blir så dryga när de vinner".

Mycket med det här men jag tänkte ändå göra en liten jämförelse. I höstas flyttade jag till sverige för min man fick ett bra jobb erbjudande och jag har stor trivts. Jag har inte fått en enda elak kommentar eller något för min nationalitet. Något som jag kanske endå hade varit lite orolig för, jag vet hur populära svenskar är i Finland. så blev det ishockey vm och jag började fundera lite över hur svenskarna skulle bete sig. Tiden gick utan att någon sa någonting så jag tog upp det lite försiktigt vid en fika paus och visst finns ett intresse, inte alls som i Finland men ändå ganska stort. I Sverige är det så många andra idrotter som tävlar om intresset, som fotboll, handboll, tennis, golf osv. Sen gick Finland och slog sverige i finalen i en aningen märklig match så jag tänkte att eftersom jag är ganska ny så ska jag vara lite försiktig och inte retas för mycket. Jag hann inte in genom dörren innan den ena efter den andra kom och grattulerade mig och kramade om mig och på fika rasten hade några gått och köpt bullar och grejer så vi kunde fira tillsammans. Jag visste inte vad jag skulle säga, jag bara stod där och har nog aldrig varit så mållös. Tänkte bara att det här kunde ALDRIG ha inträffat på en finsk arbetsplats dagen efter Sverige slagit Finland i en vm final i ishockey. Så slår man upp de finska tidningarna och får se sånt här. Fy f**n alltså. Finländare har åkt över till Sverige och hissat finska flaggor, svenska flaggor har bränts!!!??? tidningarna tävlar i att håna och förlöjliga Sverige. Jag skäms så mycket att jag knappt kan se mina kollegor i ögonen, även fast jag inte vet om dem har läst om något av det här. Usch hela guld glädjen har bara blivit som en stor skamfläck. Jag tror nog att jag stannar i mitt nya hemland och byter efternamn till svensson.


Vi har, vi har - Veronica Maggio

No comments: