Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

04 May 2011

Ljug

Hobbypsykologen talar. Läste precis en krönika där skribenten påstår att hon är lycklig och att hennes liv "rockar" för att hon är gift. Men innehållet och poängerna säger mig att det inte alls stämmer. Krönikan är elak, simpel och dum. Den som faktiskt är lycklig har ingen anledning att vara elak. Eller ja, kanske man kan vara extremt ogenomtänkt och lycklig. Då kanske det kan bli riktigt jävla fel.

För övrigt är uttrycket att något "rockar" så klämkäckt att det börjar krypa i mig.

5 comments:

Nina said...

du rockar anna! :)

diZi said...

Jag tycker att hon har många pointers där, dåligt formulerat vissa grejer, lätta att provoceras av - att generalisera "av alla singlar i världen" etc. till exempel. Men jag KAN se hennes point helt enkelt. Det som jag förstår av hennes krönika är att hon talar om varför hon hellre föredrat att leva under stämpeln "tråkig och gift" än inte göra det.

För till viss mån sker det ju så, när man bildar sin familj, inbjudan till fester etc komer inte på samam sätt längre fram till en, det har även jag märkt av nu iom familj. När man inte själv KAN vara lika social i vänkretsen som föut så verkar det lite liksom glömmas bort att meddela om sammankomster ellr frågas om kaffe elelr träff. Man har inte samma frihet att bara springa iväg från the duty and the daily life - därav den upplevda tråkighetsstämpeln, och jag tycker det är ganska bra att hon framför den upplevelsen.

Och också nämner varför hon ändå föredrar DEN stämpeln/fördomen framför det andra alternativet.

Det är som en pro/con lista denna krönika i mina ögon, från en ytterlighet till en annan, men - fundamentalism är alltid dåligt, dock uppfattar jag ju inte denna artikel som direkt så, mer som ett reflekterande över den enskilda personens upplevelse av gift-singel kulturernas krock.


HIh, lite mina tankar bara, men jag fattar nog att man lätt kan reagera på detta på grund av de där vissa tarvliga formuleringarna!
Alltid bra med diskussion dock! Kommunikation is the shit!

Anna said...

Nina> Det gör du också men måste man säga rockar?

diZi> Jag kan också se poängerna med inlägget men tycker inte att det är reflekterande utan att det är ett uttryck för den frustation man känner om man har folk omkring sig som inte är schysta och man inte riktigt kan hantera det. Jag förstår inte varför man tar till den där tonen bara för att man själv blivit utsatt för den. Det är bara trist. Jag får samma känsla som jag tror min mamma hade när jag och mina syskon bråkade då vi var små. "Jo, hon gjorde fel men som du beter dig nu kan jag inte försvara dig heller", brukade hon säga när man "sparkade" tillbaka på samma sätt som min syster "sparkade" mig. Det leder ingenstans och även om jag tycker att provokationer är roliga är just det där sättet att provocera osmakligt i mina ögon.

Men till nåt helt annat. Du verkar ha mycket roligt på gång. Spelningar och liknande i Finland som jag ständigt missar. I sommar hoppas jag att det händer nåt då jag är där!

Anna said...

Jo och så håller jag ju med dig om att kommunikation är the shit. Helt klart. Och det är väl det positiva med den där krönikan, att de där unkna känslorna kommer upp till ytan och kan diskuteras.

diZi said...

Jo huhhuh, vi har på G.. .en MASSA liksom! Du i Finland -Yehaa!
Vi kanske håller en klubbkväll på knipan, men det blir nog band och inte diZi då, hoppeligen dock keikkor, har eventuellt TVÅ i sträck på kommande nu i maj!

Vill abra få mer färdigt på skivan, så det lär bli lite "studio-tan" sen :D Hoppashoppashoppas!

Skall söka in i skola nu när vidareutbildning är ett måste... mycket och massa och halleluja! Plus remppa pga vattenskada *suck* och dotters astma värre *SUCK*.
Men så jäkla skönt att kunna göra det man liksom KAN, så tar ut allt det positiva i det som kraft!

Väldans bra jämförelse, det där måste jag säga, för att kicka hit elelr dit så är ju bara skit :D Jag läste bara så tydligt alla KANSKE ord etc så jagreagerade inte ens på något annat än de lite för tarvliga formuleringarna, men man tyck blivit härdad i vissa fall i denna moderna web-dissar värld eller något. Det var liksom från den "mildare" änden :P
Och så VET man ju att de flesta på något vis lägger ut den där frustrationen vidare, sen måste man bara reagera på den så att inte allas defenser går "på" liksom. Nu har det varit förfärligt mycket dissande av hennes persona och inte uttryck/vad hon sagt på G på nätet, och det är tammefan sorgligt...

Jag är jäkligt glad att se debatt och att folk reagerar, och idealist är man så mycket att man tror att frukstam kommunikation kan skapas som tur!

Stor fet kram dit över viken!