Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

17 May 2011

Den där undergången

Har närmare trettio rapporter om miljö och klimatförändringar att läsa. Började läsa igår och hann få dödsångest tretton gånger om. Det står så illa till med vår jord! Jag vet ju det, men suck vad hopplöst det kändes trots att eleverna är mycket klara med alternativ till de ohållbara metoder som används nu.

Vid ett tillfälle fick jag den där riktiga dödsångesten, som fick mig att lägga pussel i nian. I några veckor gjorde jag ingenting annat än att lägga pussel på min fritid för att allt kändes obehagligt och meningslöst. Varför lever vi om allting ändå ska försvinna? Varför finns den där lyktstolpen om den ändå ska gå under? Det var tankar på hög och låg nivå.

No comments: