Anna

My photo
Stockholm, Sweden
Ambivalens och paradoxer har förvandlats till två goda sidor av min tillvaro och dessa kan möjligtvis bilda den röda tråden. Får tiden att gå genom att lyssna på Sveriges Radio, cykla lugnt, föra intressanta diskussioner med nära vänner, umgås med min katt, läsa och skriva. En gång drabbades jag av skrivkramp och när den gick över började jag blogga. Här finns det anledning att skriva hela texter. Med röd tråd, början och slut. Ett komplement till de hafsiga anteckningar som fyller mina skrivböcker.

05 May 2011

Religiösa intryck

Religion och tro är bland det mest spännande jag vet. Jag blir betagen av religiositet och älskar att befinna mig i andliga sammanhang. I en moské blir jag alldeles varm i kroppen och om jag får ta del av en ritual eller prata med den andlige ledaren blir jag nästan elektrisk. Däremot var gudstjänsen i Snappertuna kyrka på långfredagen förra året en seg historia som jag ogärna återupplever. Prästen var grå både på ett bokstavligt och symboliskt plan. Passionsberättelsen är extremt mastig och tung att ta del av om prästen inte ansträngt sig. Den jag tog del av förra påsken var inte anpassad till mina öron.

Hur som helst. Från Sverige till himlen är sevärt. Programledaren Anna Lindman Barsk hänger runt med människor inom olika religioner och hon gör det på ett nyfiket och ärligt vis. Det är avslappnat och charmigt. För helt klart är det ju så att för den som inte hänger sig åt gudarna kan det vara svårt att förstå hur man kan prata högt till en kruka eller rabbla verser på ett språk man inte förstår.

1 comment:

Anna said...

Asså nu måste jag kommentera mitt eget inlägg igen. Har tittat på det där avsnittet av Från Sverige till himlen med två av mina klasser. Många elever gillade inte alls programledarens sätt. De tyckte att hon var intolerant. Otroligt intressant. Andra gången jag såg avsnittet förstår jag vad de pratar om. Det kanske inte är helt okej att falla ihop i skratt när man utför en ritual som för andra har med djup tro att göra. Det här är det fina med mitt jobb. Man får komma till insikter.

Avsnitten är dessutom på tok för korta. Undrar hur Ivette kände när hon såg programmet. Det finns risk för att det var snopet. "Jaha, var det det här det blev efter alla dessa timmar vi hängde"